onsdag 30. mars 2011

Arkivar søker jobb

Nyutdannet arkivar med god it-kompetanse søker jobb. Av helsemessige årsaker kan jeg ikke jobbe mer enn 50%, men er fleksibel på arbeidstid.

Nå har jeg vært arbeidsledig siden nyttår, og det begynner å tære på humøret og motivasjonen. Jeg har trofast fulgt opp vikarbyråer og jobbnettsider, og sendt min andel jobbsøknader. To intervjuer har det blitt men ikke noe mer ut av det.

I dag har jeg vært på foredrag om karrierebygging på sosiale medier med Johannes Fjose Berg i NITO. Det var både underholdende, lærerikt og inspirerende. Oppfordringen var å "hoppe på toget" og bruke sosiale medier for det der er verdt i jobbsøkingen. Fra før er jeg da registrert på LinkedIn (dog med et begrenset kontaktnett foreløpig), og følger med på diverse kurs og aktiviteter som det jeg var med på i ettermiddag, men jeg ser nå at jeg kan gjøre en del mer.

Selv etter at jeg fullførte arkivutdanningen ved HiO har jeg følt meg mer som en IT-person enn en arkivar. Det kan nok ha noe med manglende praksis å gjøre, som begrenser seg til et prosjekt ved Kulturhistorisk museum i Oslo, noen måneder med arkivarbeid på Stortinget, og et kort oppdrag ved en videregående skole. Innen IT har jeg langt mer erfaring både innen drift, programmering og support, selv om det begynner å bli vagt utdatert.

Men altså, arkivjobbsøking. Nå vokser ikke tradisjonelle arkivjobber på trær. Ikke vet jeg om det er det jeg vil jobbe med heller. Jeg tror jeg kunne tenke meg å jobbe innen offentlig forvaltning først og fremst, men også gjerne innen kontor og administrasjon i det private. Det er heller ikke umulig å finne større og mindre private firmaer som søker kontor/sekretærhjelp, noe jeg synes kunne være et bra sted å starte.

Inspirert av dagens foredrag har jeg allerede begynt å utvide min horisont på LinkedIn, samt begynt å grave litt mer etter arkivblogger og fagsider å følge. Det skader jo heller ikke å holde seg oppdatert på arkivfronten mens man søker jobb! Gudmund Valderhaug var en av foreleserene på arkivfag da jeg gikk på høgskolen, og er verdt å lese om arkiv. Han er opptatt av og flink med det han gjør, og tar opp mange viktige og interessante emner innen arkivfag, etikk og praksis.

Neste uke er det nok et foredrag, og så får vi se om jeg kan finne enda flere gode måter å søke jobb på!

Ingen kommentarer: